Rozhovory, ktoré pomáhajú

Ľudia si v priebehu života prechádzajú rôznymi fázami… Lepšími, horšími, väčšou či menšou spokojnosťou, rôznymi radosťami, ale tiež starosťami. Väčšinou všetky tieto veci zvládame sami, prípadne s pomocou našich blízkych… 

Keď je toho priveľa…

Avšak čo ak  zrazu rozhovor s priateľom nestačí? Čo ak sa problémy začnú kopiť a Vy zrazu neviete, kde Vám stojí hlava a čo s nimi? Čo ak zrazu nepomáhajú veci, ktoré doteraz pomáhali?

Jednou z ideálnych možností, ktoré máte, je neostať na to sám, vyhľadať odborníka, ktorý Vám pomôže popasovať sa s Vašimi problémami.
Ale ako vám ten odborník pomôže? V čom je rozhovor s ním iný než rozhovor s kamarátom? Rozhovor môžeme viesť rôznymi spôsobmi. Ja vám v tomto článku skúsim popísať, čo považujem za hlavné výhody rozhovoru s odborníkom.

Čo je podľa mňa dôležité?

Pri konzultačnej práci s ľuďmi je podľa mňa najdôležitejšia dôvera, ktorá je akýmsi „koreňom,“ z ktorého môže vyrastať užitočná a pomáhajúca spolupráca. Za rovnako podstatné považujem taktiež konzultantovo nehodnotiace nastavenie. Čo si pod tým máte predstaviť? Nesúhlasím s tým, že človek, ktorý vyhľadal pomoc je v podriadenej pozícii a naopak človek, ktorý mu ju poskytuje, je expertom, ktorý vie najlepšie, čo má človek robiť, ktorý mu povie, čo robí zle, či dokonca odsúdi jeho myšlienky, pocity či postoje ako nesprávne či nevhodné. Naopak, myslím si, že na to, aby mohla byť spolupráca (a rozhovor) užitočná, je dobré, aby sa obe strany cítili príjemne a aby osoba, ktorá pomoc vyhľadala cítila, že naozaj môže povedať čokoľvek bez toho, aby mala obavy, že to bude komentované ako nechcené či nesprávne. Jednoducho, ľudia, s ktorými pracujem, sú mojimi partnermi.

Otázky nad zlato

Verím tomu a opakovane som svedkom toho, že správne pokladané otázky sú nad zlato. V čom Vám môžu byť užitočné?

Môžu Vám napríklad pomôcť:

  • otvárať dvere, ktoré pre Vás ostávali doposiaľ zatvorené či neznáme
  • objavovať nové perspektívy
  • lepšie porozumieť sám sebe, svojim pocitom a myšlienkam
  • hľadať zdroje, z ktorých môžete pri riešení problémov či v osobnom rozvoji čerpať
  • hľadať nové spôsoby, ako riešiť Vaše problémy či ako nad nimi premýšľať
  • prehodnocovať postoje, ktoré sa spájajú s Vašimi problémami
  • hľadať (nové) ciele, ktoré chcete v živote naplniť a zároveň cesty, ktoré k nim vedú
  • objaviť nový spôsob, akým môžete premýšľať o svojom živote a problémoch

Pomáhať a nedávať rady?

Ide to vôbec dokopy? Dokonca lepšie, ako by ste si mysleli! Určite si aj sami vybavíte situáciu, kedy ste riešili nejaký problém a Vaši kamaráti, či rodina Vás zásobovali kopou dobrých (a dobre myslených) rád, ktoré však koniec koncov vôbec nepomohli…

Namiesto dávania rád a návodov považujem za užitočné pozorné načúvanie, kladenie tých správnych otázok, ktoré vedú k tomu, aby si človek sám vytvoril cestu, ktorou chce ísť. Bez toho, aby sa musel napasovať do šablóny, ktorú vytvoril niekto iný.

Nie je rozhovor ako rozhovor

Môžeme teda vidieť, že nie je rozhovor ako rozhovor a spôsobov, ktorými sa dá viesť je množstvo. V tomto článku som sa Vám pokúsila načrtnúť to, čo považujem za dôležité v rozhovoroch, ktoré majú byť užitočnými a pomáhajúcimi.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *